‘Breekbaar nieuws’

Vrouwenvereniging Roshan heeft in de afgelopen twee jaar van haar bestaan een breed netwerk opgebouwd.  Een van ons belangrijk netwerk is COS Noord Brabant. We zijn in contact gekomen met mevrouw Bianca Weijers, consulente in COS Brabant. Zij heeft ons benaderd met de vraag of de leden van Roshan vrouwenvereniging bereid zijn voorlichting te geven aan de basisscholen/middelbare scholen en vragen te beantwoorden van deze leerlingen.

Journalist Gijs

Wanders ging samen met Roshanleden naar een middelbare school om een andere kant van Afghanistan te laten zien. Al eerder toonde hij op verschillende colleges ‘Breekbaar nieuws’ aan jongeren. Een ontroerende voorstelling over het leven van mensen in Afghanistan. Een verhaal over de pijn, verwachtingen maar vooral over de hoop van de Afghanen.Tot een paar jaar terug was het land een Verweggistan een ver-van-mijn-bed show.Vandaag de dag kun je er niet meer omheen. Je hoeft maar de tv aan te zetten of een krant te lezen om te zien wat voor gruwelijkheden er zich in Afghanistan afspelen.Een door oorlog verscheurd land waar de Nederlandse militairen zich in 2006 stationeerden. Maar Afghanistan is meer dan alleen breaking news en een paar headlines. Wat weten jongeren nu eigenlijk over het land
behalve dat Kabul de hoofdstad is en de onontbeerlijke omstandigheden waarin de Afghanen leven? In de voorstelling van Wanders staat niet de oorlog maar de
Afghanen zelf centraal.

Drie jaar terug reisde de journalist met een gezelschap naar Afghanistan. De groep bestond uit een beeldende kunstenaar, een componist/muzikant, een zangeres, een fotograaf, een cameraman, een redacteur en een producent. Hun doel was om muziek en beelden te verzamelen voor een theatervoorstelling voor scholieren in Nederland.

Alledaagse onderwerpen

In Kabul en maar ook op het platteland ontmoetten ze veel mensen. Ze spraken met jongeren, onderwijzers, dichters, ondernemers, politici, vertellers, musici, jongleurs, boeren, veeartsen, kaasmakers, voetballende meisjes,  straatkinderen en televisiemakers. Het resultaat was een voorstelling waarbij het alledaagse leven van de Afghanen vastgelegd werd. Verschillende onderwerpen komen aan bod de Afghaanse versie van Idols, meisjes die weer mogen voetballen, jongeren die per sms stiekem afspraakjes maken, vrouwen die naar de sportschool gaan en boeren die weer vee hebben. Op 1 maart liet hij zijn voorstelling zien in eindhoven op de middelbare school: Het pleincollege Sint Joris.Hiermee toont Breekbaar Nieuws het afghaanse leven aan de buitenwereld. Naar aanleiding van deze film hadden de leerlingen vragen bedacht die ze wilden stellen aan de vluchtelingen uit afghanistan. Op die dag hebben de leden van roshan vrouwenvereniging op verzoek van COS brabant de vragen van deze brugklassers beantwoord. De eerste voorlichting is geweest op de basisschool De Almgaard, in Alemkerk, Brabant (voor meer informatie zie krantenartikel hieronder).

De brugklasser kijken geboeid naar de voorstelling en Wanders geeft de nodige toelichting erbij. In de zaal zitten naast de leerlingen en Roshan leden ook een militair die in Afghanistan heeft gewerkt. Na de voorstelling komen er nog een aantal vragen vanuit de zaal en gaan de leerlingen weer naar de lokalen. Voor de vijf klassen staan de Roshanleden en de militair om de leerlingen meer te informeren over Afghanistan en hun reis naar Nederland. Voor een dag gaan de vluchtelingen terug naar de dag waarop ze besloten het land te verlaten. De leerlingen stellen enthousiast de ene vraag naar de andere vraag. “Waarom bent u naar Nederland gekomen”en “Zou je ooit weer in Afghanistan willen gaan wonen?.” Voor zowel de leerlingen als voor de Roshanleden was het een vruchtbare dag. Een informatieve middag voor de leerlingen en een stukje verwerking van de Roshanleden die zo hun beladen verhaal kwijt kunnen.