‘Licht op Herinneringen’

Op 11 juli 2010 was het zover. De dag waar we met tientallen vrijwilligers, jong en oud – ruim één jaar aan voorbereidingen te hebben getroffen – het eindresultaat mochten presenteren: de culturele manifestatie van Roshan vrouwenvereniging.

Deze manifestatie vond plaats in een bijzondere omgeving, met bijzondere mensen en met een bijzonder resultaat. Met trots en voldoening kijken we terug naar dit voor Roshan vrouwenvereniging belangrijke en unieke project.

Roshan betekent ‘licht’. Het initiatief is ontstaan om licht te werpen op de herinneringen van vroeger. Wat heeft ons gevormd, wat is onze achtergrond en welke invloed dit heeft gehad op onze levens hier? We vormen een hecht team van zelfverzekerde vrouwen die streven naar meer zelfbewustheid en weerbaarheid in de Nederlandse samenleving. We strijden om steeds hogerop te komen en een eigen plekje te veroveren, met één doel: participatie en emancipatie in de Nederlandse maatschappij. Maar wat schuilt achter deze zelfbewuste vrouw?

Het doel was om de verhalen van oorlog, gemis, teleurstelling, onderdrukking en pijn aan het licht te brengen. Maar tegelijkertijd de kracht, toekomstdroom en het ideaal van deze krachtige vrouwen te benadrukken. Zo is het toneelstuk “Licht op herinneringen” ontstaan. Het heeft geleid tot een proces van wederzijdse kennismaking, maar ook acceptatie en een stukje verwerking en vooruitgang voor de Afghaanse vrouw. De boodschap was duidelijk: ze noemen zich geen slachtoffers en verliezers, maar winnaars en strijders.

Het toneelstuk heeft de emoties van het publiek losgemaakt en we mochten overweldigende reacties ontvangen. De niet te ontbreken traditionele Afghaanse dans heeft de harten van onze Nederlandse bezoekers veroverd. Afghaanse hapjes, fototentoonstelling, muziek van de zanger Asad Badie en veel meer hebben deze dag tot een groot succes gemaakt.

Deze culturele manifestatie van 11 juli is de aftrap geweest voor voorlichtingstrajecten genaamd “Afghanistan hier en daar” waarmee op scholen en andere organisaties opgetreden zal worden.
Houd onze website in de gaten voor meer informatie.

Zie hier een korte video verslag van de avond:

Met dank aan Indigo-wereld: projectmanager Carola Eijsenring, regisseuse Sara-Joan van der Kallen, script Inge Dümpel. En een speciale dank aan alle vrouwen en meisjes die hun vrijwillige bijdrage geleverd hebben.
Onze activiteiten werden mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Fonds voor Vrijheid en Veteranenzorg met middelen uit de Bank Giro Loterij en Lotto. Uw deelname aan deze loterijen wordt daarom van harte aanbevolen.