Sporen van Oorlogservaringen

Op 18 oktober heeft Roshan Vrouwenvereniging wederom een succesvolle avond neergezet.

Samen met de vereniging Ariana uit Den Bosch hebben de vrouwen een gezellige en een sfeervolle avond van gemaakt.

De themabijeenkomst is ingeleid door de toespraak van de voorzitter van Vrouwen Vereniging Roshan mevrouw Anisa Dehzad, ze heeft alle aanwezigen welkom geheten en we zijn van start gegaan met het programma van deze dag. Het programma is aangevangen door een toneelstukje, verzorgd door mevrouw Rangina Sohbat en haar dochters Spojmai en Salwa.

Hun optreden heeft een zorgelijke en alom bekende probleem boven water gehaald en zij hebben hiermee ook een startsein gegeven voor onze deskundige gastsprekers om over deze kwesties verder te praten.

De gastsprekers waren: orthopedagoog mevrouw Anne Janssen, gedragsdeskundige mevrouw Mieke Montulet en arts mevrouw Lina Majidzada. Op deze bijeenkomst zijn we samen met de gastsprekers stil gaan staan rond het thema oorlog en de late gevolgen daarvan. Wat voor invloed heeft het op onze gezondheid, hoe deze klachten te herkennen en hoe kunnen we daarmee omgaan. Ze hebben een boeiende, inspirerende en leerzame presentatie gegeven.

Onze gastsprekers hebben benadrukt dat als we als kind of als volwassene ingrijpende dingen hebben meegemaakt in de oorlog, dan is het heel goed mogelijk dat we nog steeds psychische gevolgen van ondervinden. Oorlog en geweld kunnen jarenlang aanleiding geven tot ernstige psychische of lichamelijke klachten. De herinneringen kunnen gevoelens van angst, onveiligheid, machteloze woede en verdriet met zich meebrengen. Ten gevolge van deze ervaringen kunnen er klachten optreden die heel divers zijn. Veel vrouwen ervaren wisselend heel heftige emoties of juist gevoelloosheid. Andere zijn veel vergeetachtig, prikkelbaar en worden snel boos, aldus onze deskundigen. Dit alles brengt volgens onze gastsprekers veel spanningsklachten en lichamelijke klachten met zich mee, zoals gewrichtsklachten of andere symptomen. Ze hebben de presentaties afgesloten met tips en adviezen omtrent deze problematiek.

De vrouwen hebben zich herkend in de voorbeelden, verhalen en de ervaringen van de sprekers en dit alles heeft zeer belangstellende reacties opgeleverd. Dit gedeelte van de programma werd afgesloten met een vragenronde. In de pauze zijn de zeer enthousiaste vrouwen naar onze deskundige gastsprekers gegaan voor individuele vragen.

Na het nuttigen van de heerlijke Afghaanse hapjes, gemaakt door de vrouwen zelf, was de tijd voor het live muziek. Walid Hamraaz heeft ons allen verraast met zijn mooie stem en muziek.

Beide verenigingen hebben een geweldige avond kunnen neerzetten, we hebben er van genoten en zien Ariana vereniging graag terug op onze toekomstige activiteiten.