Woman at the flashpoint

Gender Concerns International organiseerde op 14 januari jl. in het Vredespaleis te Den Haag de conferentie Women at the Flashpoint: 2010 and Beyond, Women’s Voices from Afghanistan and the Neighboring Countries.

Deze conferentie werd bijgewoond door een aantal leden van Roshan Vrouwenvereniging. We hebben op deze dag vrouwen uit verschillende regio’s ontmoet, duurzame contacten gelegd en ideeën uitgewisseld. Hoe kan de positie van de Afghaanse vrouw verbeterd worden? Dat is de centrale vraag die bij ons altijd hoog op de agenda staat.

Belangrijke gasten van de conferentie waren: Bert Koenders – minister van ontwikkelingssamenwerking; Melanne Verveer – de Amerikaanse ambassadeur voor vrouwenrechten; Palwasha Kakar onderminister van vrouwenzaken in Afghanistan en tal van andere ambassadeurs uit betrokken landen.

Gender Concerns International is een organisatie die zich richt op de rechten en positie van vrouwen in conflictgebieden. Deze dag was een vervolg op de conferentie in Kabul. Het doel van Gender Concenrs International is om participatie van de vrouwen te verbeteren, zorg te dragen voor de veiligheid van deze vrouwen en ontwikkelen van algemene zelfbewustheid van de vrouwen.

Tijdens deze conferentie van 14 januari zijn aanbevelingen opgesteld over de rechten van Afghaanse vrouwen. Deze aanbevelingen zijn overhandigd aan de Britse ambassadeur in Nederland. Hij zorgde ervoor dat deze adviezen in de conferentie van 28 januari in Londen worden ingebracht.

Onderminister van Vrouwenzaken in Afghanistan: Palwasha Kakar

Amerikaanse Ambasadeur voor vrouwenrechten :

Melanie Verveer

Minister Bert Koenders