Moederdag

mei 13, 2012

bestuur

No Comments

De tweede zondag in mei staat in het teken van de moeder. Het vieren van Moederdag op de tweede zondag is traditie in Denemarken, Italië, Turkije, Australië, België, Amerika, Duitsland en Nederland. Moederdag wordt in veel landen van de wereld gevierd, echter niet altijd op dezelfde datum. Allereerst wil ik alle moeders van harte feliciteren met hun dag. Voorts wil ik van de gelegenheid gebruik maken om stil te staan bij de cruciale rol van de moeders binnen de Afghaanse cultuur.

We zullen nooit uitgepraat raken over de ellende en het verdriet die/dat de Afghaanse vrouw heeft moeten meemaken in de afgelopen decennia. De beperkte mogelijkheid om te werken en studeren, het huishoudelijke geweld en de gedwongen huwelijken  kunnen slechts als een topje van de ijsberg worden gezien van alle onrechtvaardigheden die de Afghaanse vrouwen (lees moeders) te verduren kregen.

Ondanks al die onderdrukkingen is de Afghaanse moeder dapper genoeg geweest om te streven naar een beter leven en bestaan voor haar gezien en met name haar kinderen. Echte doorzetters zijn ze!

Ten aanzien van de rol van de moeder is iedereen het mee eens dat zij een hele bijzondere positie inneemt binnen het gezin. De Afghaanse moeder vormt het licht binnen het gezin, ze is onweerstaanbaar en staat sterk in haar schoenen. Helaas is haar leven onderhevig geweest aan verschrikkelijke oorlogsjaren en geweld. Het verlies van familieleden, echtgenote of kinderen door de oorlog hebben deze moeders diep van binnen verscheurd. Trauma’s en hemwee achtervolgt hen voortdurend en maakt het moeilijk om een nieuw leven op te bouwen.

Ondanks alle tegenslagen en wanhoop die deze vrouw heeft moeten meemaken, straalt ze liefde, vriendschap, dromen en sterke gevoelens uit. Ze is een liefdevolle vrouw die er altijd voor je is wanneer je haar nodig hebt ze is een licht dat helder schijnt dan welke ster ook! De zware jaren hebben haar kundig, vol vertrouwen, oprecht en tolerant gemaakt. De Afghaanse moeder is een zeldzame en geweldige vrouw, ze is alles wat een moeder hoort te zijn en nog meer.

Kortom: Ze is te speciaal voor deze wereld.